מבט מוקדם להטרדות המיניות העתידיות, או: למה הקליפ של הבינתחומי כל כך מעצבן

הקליפ של הבינתחומי יצא השבוע, בתיעודו את חופשת הפסח השנתית של הסטודנטים באילת. עם יציאתו, תגובות נגעלות, עצבניות ולעגניות נפוצו ברחבי הפייסבוק והטוויטר. מה יש שם בעצם?

הרבה נשים וגברים בלבוש מינימלי, רוויי אלכוהול, רוקדים, מתזזים ומתמזמזים לצד הבריכה, מראה נפוץ להפליא בכל ספרינג ברייק אמריקאית, רק שאת תפקיד הסטודנטים האמריקאים ממלאים ישראלים שמבוגרים מהם בכמה שנים, וששילמו הרבה מאד כסף כדי ללמוד במוסד המסויים הזה. את הקליפ צילמו וערכו צוות "אווירת חג", צוות שנשכר, למיטב הבנתי, על ידי אגודת הסטונדטים של הבינתחומי על מנת לתעד את האירוע ולהוסיף קרצוץ מסורתי, ברוח סיקורי MTV את המקור האמריקאי. המצלמות של הצוות (שנשכר זו השנה השלישית, ממה שהצלחתי להבין) דוחפות מקרופונים בעכוזי הבנות ועוברות להתמקדות בציצים של המצולמות באמצע הראיון-התקרצצות, או שהם מוותרים לחלוטין על הראיון ופשוט מצלמים ציצים. אחד ממנחי הצוות מדי פעם מחווה על בחורה מושכת במיוחד (כלומר, רזה במיוחד) המפזזת בביקיני, וקורץ למצלמה, בליווי תנועות השתחוות ומחוות שמתאימות יותר להצגת המודל החדיש ביותר של מכונית יוקרה זו או אחרת מלהצגת בן אדם.

החפצה 101. מ2011, אבל יש תמונה דומה כזו בכל שנה.

זה סקסיסטי ומרגיז, כן, אבל למה זה כל כך מעצבן?

זה לא הסרט הסקסיסטי הראשון שראינו מימינו. זה לא סרט הסטודנטים הסקסיסטי הראשון שראינו. זו לא אגודת הסטודנטים או הסטודנטים של הבינתחומי עצמם שהכינו את הסרט הסקסיסטי וההתקרצצויות האיומות בו. זו חברת הפקות שזו ההתמחות שלה, ולא משהו שמעיד על הסטודנטים של הבינתחומי באופן יוצא דופן.

והרי אגודת הסטודנטים של אוניברסיטת חיפה מוציאה אלבומי שואה (שלא לדבר על תכנים יותר בוטים) כל שנה, ואגודת הסטודנטים של בן גוריון מפיקים קליפים שמגדירים כל פעם מחדש את הסחיות, והם לא עשו חצי מהרעש או זכו לשבריר ממידת הלעג לה זכו הסטודנטים של הבינתחומי. הסטודנטים, ולא האגודה, ולא חברת ההפקות.

הבינתחומי מושך אש גם ככה כמוסד הלימודים האולטרה קפיטליסטי ביותר בארץ. התלמידים שלו הם אותו קהל שאוהבים לשנוא- תושבי המרכז שטחונים בכסף. הם לא רהוטים במיוחד, והקהילה האקדמית אוהבת להסתכל עליהם מלמעלה כי הם תלמידי מכללה, ולכן החיים שלהם והציונים שלהם קלים יותר, אף שהרמה האקדמית במקרה זה גבוהה יותר  לעיתים מאוניברסיטאות. אלו האנשים הלא מבריקים במיוחד, לא אינטלקטואלים, לא אידיאולוגים. אנשים שטחיים שיוצאים למסיבות רוויות אלכוהול ולא מפגינים נגד הכיבוש, או אפילו מחזיקים בדעה מגובשת במיוחד לגביו. אלו האנשים שהולכים להיות עורכי הדין והפוליטיקאים והפקידים שינהלו את המדינה עוד 20 שנה. הסקסיזם במקרה הזה רק מסית את האש מהדיון האמיתי, מהסיבה האמיתית שהקליפ הזה מכעיס, והיא לא כי הקליפ הזה הוא מה שהוא, אלא כי הוא חושף אותנו במרוכז לקבוצת אנשים שאנחנו אוהבים לשנוא. קבוצת אנשים שמפחידה אותנו בניתוק ובשטחיות ובכוח העצום שהיא מחזיקה בידיים.

אז כן, הקליפ סקסיסטי ודוחה ואידיוטי, ואגודת הסטודנטים של הבינתחומי, אם יש לה גרם של כבוד, צריכה להעיף את צוות אווירת חג מהאירועים האלו ולא להחזיר אותם, לטובת כל הסטודנטיות והסטודנטים, אבל הסקסיזם אינו של הסטודנטים עצמם, רק של האגודה שלהם, ואלוהים שיעזור לנו אם האנשים באגודות הסטודנטים אשכרה מייצגים סטודנטים אמיתיים.

עם כל זאת (וכרגיל, אני סותרת את עצמי פעמיים במשפט), אנשי אגודות הסטודנטים הכי מפחידים אותנו, אם אנחנו מתייחסים לזה במבט לעתיד, ומתייחסים אליהם כאל מנהיגי העתיד. פוליטיקאים זוטרים יותר ופחות התחילו באגודת הסטודנטים. אגודה שממשיכה, שנה אחר שנה, להעסיק חבורה של אינפנטילים סקסיסטים באופן מובהק מנבאת את ההטרדות המיניות עליהן נשמע עוד 20 שנה. אלו התלונות על ניצול יחסי מרות והדרה ממוקדי כוח שנקרא עליהן בעיתון בעתיד. ככה הן נראות כשהן קטנות.

(מאיה קוי)

הודעת המערכת: אני רוצה להפנות את כולכם למדיניות התגובות של הבלוג. אנחנו רוצות לשמוע ביקורת, תגובות, הכל. אבל תגובות מזלזלות, מתנשאות, גסות, אלימות – לא יאושרו. אז תבחרו אם אתם רוצים לכתוב ביקורת רצינית שמכבדת גם אתכם וגם אותנו, או להחריש, לכתוב את זה בפייסבוק שלכם, או בבלוג שלכם. זה הבית שלנו, ואנחנו לא מכניסות את מי שמגעיל אלינו.
(טל מטלון)

מודעות פרסומת

21 thoughts on “מבט מוקדם להטרדות המיניות העתידיות, או: למה הקליפ של הבינתחומי כל כך מעצבן

  1. *** הנזק הכי עצוב ומצער שעשתה הכותבת, זה לא כלפי הבינתחומי והסטודנטים, והאגודה, אלא כלפי המוטרדות המיניות. כי מחר יחשוב שמישהי שהוטרדה מינית זו בחורה שרקדה בביקיני בראש טוב, ראתה מצלמה ועשתה פוזה. ***
    הייתי באילת של הבינתחומי, אהבתי חלק וחלק לא, אבל בטוח שאף אחת לא הורגשה מוטרדת, או מושפלת.

    ובכל זאת, הכתיבה הזו מגמתית, ואני מוכן להמר שלא נקראה בשנית.

    1. מתחילה ב"זה כמו כל ספרינג ברייק" וממשיכה בתיאור מה מיוחד בבינתחומי: שילמו הרבה כסף ללמוד שם. (באילת? איפה זה שם?)
    אגב, בבינתחומי עולה בדיוק כמו נתניה ועוד מקומות כי ה 33K (בערך) נקבע מלמעלה.
    אגב (2) בחו"ל בקולג' (שם זה בסדר) משלמים יותר
    אגב (3) אחוז ממש לא מבוטל מהלומדים בבינתחומי הם על מלגה של 50% ו 75%. כך שלמעט הדימוי והסטיגמות זה גם לא מוסד באמת כל כך יקר.

    2. "חברת הפקות שמתמחה בזה"? יש באמת חברת הפקות כזו בכלל?!

    3. האגודה של הבינתחומי לא הפגינו נגד הכיבוש. אבל נגד חוק טל ועניינים נוספים.

    4. כשזה בב"ש, זה "גבול הסחי", כשזה בהרצליה זה "רווי אלכוהול". (כאילו, סמים זה בסדר, אלכוהול, זה מגונה)

    5. יחסי מרות!?!??! איפה היחסי מרות באילת? מי שלא רוצה לא בא\ה

    6. הכותבת או מישהו טרח לבדוק אילו ימי עיון *כן* נערכים בבינתחומי?
    (קוריוז: ביום הדמוקרטיה, שנערך כל שנה, אני הנחיתי את הפאנל בנושא כלכלה, ו*ממש* רצינו לתת לשלי במה ושתייצג את הצד שלה. בלי תנאים, בלי הגבלות. שלי ענתה שהיא לא מגיעה לאירועים בבינתחומי. זה היה אחד מהרבה פאנלים שהיו ומתקיימים).
    מועדון הדיבייט של הבינתחומי מוביל ללא עוררין את עולם הדיבייט בישראל ומביא לא מעט נצחונות באליפויות אירופה והעולם (אבל גם אגודות אחרות צריך להגיד)

    למה אני מספר לכם את כל זה?

    כי הכותבת לא מתרעמת על מה שהיא גילתה. היא מתרעמת על מה שהיא "שמעה" לפי הסטיגמה. אם אותו הסרטון היה מצולם במסיבה של ב"ש, אפחד לא היה אומר כלום. נקודה.

    • תגיד, אתה עצלן או סתם דביל? השם שלי מפורסם בסוף הרשימה ובאודות של האתר, תפסיק להשתמש ב״הכותבת״ ותשתמש בשם שלי. כמו כן, אתה מנהל דיון מולי, הכותבת, ולא מול איזה קהל מדומיין להם אתה מסביר. זה בלוג, לא דיבייט, ומה שאתה עושה נקרא הזזת הקלאש (וקצת הסגברה).
      סחי היא שם תואר שמייצג בישראל של היום, ולא של לפני ארבע שנים, את שיא המיינסטרים הדלוח והמתלהב מעצמו. חפש את טאמבלר הסחים ז״ל לעוד מידע. פופוליזם זול והתלהמות על סמים ואלכוהול זה לא פה, תודה.
      אם היית אשכרה טורח לקרוא את מה שכתבתי במקום להתחיל לצעוק לקהל הדמיוני שלך שאתם בכלל לא כאלו, היית רואה שאני מבקרת את האגודה על כך שהם מאפשרים את המשך העסקת צוות ההפקה הזה שמחפיץ סטודנטיות באופן סיטוני. אנשים שאין להם בעיה עם החפצה, ועוד החפצה בוטה כל כך, למה שתהיה להם בעיה עם ניצול יחסי מרות, לכשיגיעו לעמדת כוח?

  2. פינגבאק: שוברות השתקה « האחות הגדולה

  3. לשאלתך, אני עצלן בטוח, דביל, לא יודע.
    עצלן, כי העתקתי חלקים מתגובה לנושא בפייסבוק.

    אני מנהל דיון לא מולך, אלא יחד איתך, ועם שאר הקוראים. הקהל הדמיוני שלי מורכב מקהל הקוראים הדמיוני שלך, פחות אלה שלא התחשק להם לקרוא תגובות.
    לדעתי התגובה שלך היא המתלהמת, אבל נעזוב את הדיון על הגדרת ה"התלהמות". ("זה לא פה, תודה"). אגב, קראתי את הרשימה שלך פעמיים.
    מבחינת נימוסים ומוסכמות, אין שום חובה להשתמש בשמך או לפנות בגוף ישיר, ונפוך הוא: פניה בגוף שלישי נחשבת למכובדת יותר (ובשביל אחרים הזמנה להשתלחות ילדותית).

    זה בלוג, אבל לא סיפרת פה על החיים שלך, אלא כתבת מאמר עם גילוי דעת ברור, ולכן זו פתיחה בדיון. דיבייט לא רלוונטי.

    מי אלה צוות ההפקה הזה? *מעסיקים* אותם? כלומר שילמו להם כסף? עשית גוגל?
    אני עשיתי, וקשה לי להאמין ששילמו להם על הקליפ הזה, או שאפילו הם קשורים לאגודה.
    הנה הדף יוטיוב שלהם: http://www.youtube.com/user/aviratchag/feed

    אגב, מאחר ואני עצלן, ואת חרוצה, טרחתי לבדוק באתר האגודה, וגם בדף פייסבוק שלהם, ולא ראיתי את הסרטון הנ"ל (היה בעבר והוסר?)

    אנשים שאין להם בעיה עם החפצה בוטה כל כך, למה שיחכו לעמדת כוח ולא יאנסו כבר מחר?

    ומה דעתך לגבי הבנות? הן כולן קורבנות של השיטה השוביניסטית?

    • לא, אתה מנהל דיון מולי. ועכשיו כשאתה פונה אלי בגוף שני אני מסוגלת לענות לך.ֿ
      הרשימה הזו היא נסיון לרדת לעומק תופעה בה נתקלתי- למה זכה הקליפ של הבינתחומי לכמויות כאלו של לעג ושנאה. בכתיבה שלי שיקפתי את הדעות הקדומות, מוצדקות יותר ופחות, שעומדות כנגד הבינתחומי. זה לגבי הכתיבה "רוויית השנאה" שמדברים עליה.

      צוות ההפקה הזה פועל כבר שלוש שנים באירוע. שלוש שנים של צילום ציצים ותחת והטרדה (לא, לא הטרדה מינית, תרגע כבר ותלמד את הטרמינולוגיה). לו הייתי סטודנטית בבינתחומי הייתי כנראה פונה לאגודה בבקשה שיפסיקו להתיר את הכניסה והצילום באירוע אילת, או לפחות להפקיד אותם בידי אנשים אחרים. ניתנה לצוות אווירת חג יד חופשית להסתובב במתחם משך יום שלם, לפחות. ניתנה להם הזדמנות למקם ציוד כבד (יש שם מצלמת מנוף אחת) ולשוחח עם הרבה סטודנטים, באופן לא דיסקרטי במיוחד. אם אגודת הסטודנטים לא ארגנה את זה, היא לכל הפחות אפשרה את זה.
      האגודה לא צריכה לחכות שמישהו יבוא ויגיד לה שלדחוף מיקרופון בתחת של סטודנטית זה מעליב ומחפיץ. זה ברור לחלוטין שזה מעליב ומחפיץ, והם עדיין מאפשרים את צילומם של סרטוני הוידאו האלו.
      יש פער בין אונס להחפצה ולהטרדה מינית. יש סיבה שיש לאלו שמות שונים- הם אינם אותה תופעה. מי שמחפיץ היום לאו דווקא יטריד מינית ברגע שיגיע לעמדת כוח, אבל הנסיון מראה שאנשים שאין להם כבוד לנשים ואינם מסוגלים שלא להחפיץ אותם, נוטים גם לא לשים לב (וזה הרי תמיד אי תשומת לב) לכך שהם מטרידים מינית את העובדות הכפופות להן. זה לא אונס. אונס זה אקטיבי. הטרדה מינית היא כמעט פאסיבית- הערות שלא חשבת עליהן עד הסוף, מבטים שלא בזין שלך להסיט. הם לא יטרידו מינית מחר כי אין להם את מי, אין להם את הכוח. תן להם כמה נשים נאות לעבוד מולן, או ליותר בדיוק, שיעבדו מתחתיהם, ותראה איך תפישת העולם בה דחיפת מיקרופון לתחת היא נורמלית מתרגמת ליחסי עבודה.
      הבנות באו לעשות כיף. הן באו לרקוד ולהשתכר, בדיוק כמו הבנים, וזה בסדר גמור. שיהנו. פתאום מגיע איזה דביל עם מצלמה ומיקרופון ושאלות דביליות, ואת, כי לא נעים לך, עונה ומחייכת ואז מגלה בסוף שעשו זום על הציצים שלך. "השיטה השוביניסטית" (אלוהים אדירים, אתה לא מכיר את המילה פטריארכיה?) כאן באה לידי ביטוי בזה שנותנים לצוות ניג'סים האלו להסתובב שם שנה אחרי שנה, במה שהוא אירוע סגור של המכללה בו בהחלט ניתן לשלוט על הכנסת חומרים עצומים כמו ציוד צילום ברמה הזו. היא באה לידי ביטוי בכך שאף אחד לא רואה שום דבר בעייתי בלראיין תחת של בחורה שסתם באה להנות באילת ופתאום הפכה לאיזו פרה בשוק בשר בה היא מדורגת מול בנות אחרות.

      הערת סיום- יש לנו מדיניות תגובות. אתה בבירור לא קראת אותה. התגובה הבאה שלך, אם לא תעמוד בכללי מדיניות התגובות, פשוט לא תפורסם. כלומר, חלקים ממנה יפורסמו בפייסבוק שלי, להנאת כל הסובבים, אבל היא לא תשתתף בדיון. קאפיש?

      • מאיה, אני יוצא מהדיון.

        מבחינתי את לא הפסקת לנסות לרדת לפסים אישיים ברמה קצת מגוחכת ("אלוהים אדירים, אתה לא מכיר את המילה פטריארכיה?" [תשובה: הבחירה בניסוח היתה בחירה מכוונת, והמילה פטריארכיה ו"השיטה השובינסטית" יש ביניהן הבדל מסוים, לתפיסתי העילגת])

        מבחינת הדיון האישי בינינו: התפתח בפייסבוק דיון על קיר של ידידה, ואת הוזמנת אישית להגיב על ידי מכר משותף ונמנעת מכך.

        שמח שירדת לעומק התופעה.

      • ואתה לא הפסקת להיות מזלזל ומתנשא מהשניה הראשונה, מה שזיכה אותך בכינויים עצלן ודביל.
        אתה יודע מה ההבדל בין פטריארכיה לשיטה השוביניסטית? אחד הוא מונח מקובל, השני מונח שהמצאת הרגע כי אין לך כוח אשכרה לקרוא קצת בנושא.
        אתה מוכיח את כלללל הסטריאוטיפים, ותראה איזה פלא, ברגע שעניתי לך על טיעון כלשהו הוא פתאום לא רלוונטי יותר, ומה שרלוונטי זה שאני לא הסכמתי להכנס להתכתשות פייסבוק. תיכף גם תזכיר לי, כטיעון מנצח, שהשתתפתי ביפה והחנון. ביוש.

  4. אה, אני מבין… את תקבעי לבנות הללו מתי הטרידו אותן מינית, גם אם ההתנהגות של הגברים בסדר גמור מבחינתן, את תקבעי איזו שיטה כלכלית היא טובה ואיזה חזירית, את תקבעי שאנחנו עם כובש וחייבים להפגין נגדו, או שמדובר באנשים גסים … כי אם הם לא סוציאליסטים שמאלנים – הם לא רהוטים ולא אידאולוגיים.

    את מוזמנת להפסיק לצפות בזוועות הללו, אני בטוח שהחבר׳ה בקליפ נהנו מאוד, כן – כמ זו שצילמו לה את התחת בקלוז-אפ, וגם זו שדיברו על השדיים שלה בפניה. לא כולם שמאלנים לחוצים כמוך, ואם מישהי הרגישה שמטרידים אותה – היא יכולה לדבר בשם עצמה, ולא צריכה שאת תקבעי לה מה מטריד אותה.

    • אני אכן שמאלנית, אבל דווקא די רגועה.
      לא הייתי יודעת על הקליפ אם הוא לא היה הופך חומר גלם לממים אינטרנטים ומשתלט לי על הפיד ליומיים. מאותה נקודה רק ניסיתי להבין מה כל כך מעניין בקליפ הזה, וזה מה שיצא. אלוהים יודע למה זה מעליב אתכם עד כדי כך, ולמה אתם פונים אוטומטית להערות אישיות. אולי כי אתם יודעים שזה בעצם לא ממש בסדר ואתם לא מסוגלים להתמודד עם הטענות האלו, אז פשוט למחוק אותי תחת שמאלנית לחוצה ופמיניסטית שעירה זה הרבה יותר נוח.
      כן, אני אקבע מתי מחפיצים בנות. זה פשוט, כאשר מצלמים ציצים נטולי הקשר- מחפיצים נשים. כאשר דוחפים מיקרופון לישבן- מחפיצים נשים. כאשר מתייחסים לבנות שבאו להנות במסיבה כאל אובייקטים שבאו לקשט מסיבה של בנים- מחפיצים נשים.
      אני מניחה שזה לא חדש לך שאוהבים לשנוא את הבינתחומי. כלומר, אלא אם היית חי בבועה, או לומד בבינתחומי, שזה סוג של לחיות בבועה. יודע מה, לא משנה. הנה, חדשות- אנשים אוהבים לשנוא את הבינתחומי. אני אישית די אדישה כלפיו, כי אני לא חזקה באידיאולוגיה כלכלית-חברתית ולכן זה לא ממש מזיז לי.
      ואגב, מתי היא תדבר בשם עצמה? בבלוג שלה? בשורה בפייסבוק? איך בדיוק אני אמורה למצוא את העלמה תחת, שעבדו כל כך קשה כדי לתת לה אישיות שלמה ומלאה, ולהציג אותה כאדם?
      ושוב, מדיניות תגובות- אזהרה אחרונה. אחרת אני אתחיל לערוך אתכם ולהוציא אתכם ממש ממש דבילים (לא שכרגע אתם האנשים הרהוטים בתבל).

  5. אחרי קריאה שלישית (בעקבות התגובות, בניסיון להבין על מה הכעס על מאיה) הפוסט הזה יותר מוצלח ממה שחשבתי בהתחלה. היא דבר ראשון מסבירה למה הקליפ סקסיסטי (למתקשים שלא מצליחים להבין לבד) ודבר שני מסבירה למה החוסר ראייה של הסקסיזם הזה מטעם האגודה (בכך שהם אפשרו ולא יצאו נגדו) גורם לחשש שאנשים אלו בעמדות כוח ימשיכו לא להבין מה רע בלהתייחס לבחורה כאל תחת.
    אני יכול להבין את מ שלומד בבין-תחומי ומעריך את המוסד, הבעיה שלו היא שהמוסד לא מותקף פה בשום צורה, רק צוות ההפקות ומאפשריו.
    שאר התגובות פשוט מראות שהחשש מוצדק ואכן מדובר באותם האנשים שהורסים את המרחב הציבורי לנשים וגם לגברים שפויים.

  6. רק מהכותרת אפשר להבין שמדובר בוואנבי, פסאדו-אינטלקטואלית שמבקשת להציג את עצמה כפמיניסטית אך היא שובניסטית גדולה שמחפצנת נשים בעצמה ומתנהלת באלימות במרחב הוירטואלי כמי שמבקשת לחדור לשורות מגדל השן האקדמאי השמאלני באי כישרון בולט. התפיסה שלך מהו פמיניזם וביקורת היא במקרה הטוב מיושנת ובמקרה הרע ריאקציונרית, כל כך שמגוחך שאני מגיבה לה בכלל.

    • הי מאיה (כי קשה לי להאמין שפתחת ג'ימייל רק כדי להגיב בשם בדוי, זה יהיה פחדני מדי).
      תסבירי לי איך אני מחפצנת נשים בבקשה. תסבירי לי גם למה אני חסרת כשרון. תסבירי לי גם למה את לא טורחת לקרוא את מדיניות התגובות. תסבירי לי גם למה את בוחרת בכל זאת להגיב, אפילו שזה מגוחך. בקיצור, תסבירי לי, כי ברור שאני כל כך חסרת יכולת בנושא.

    • רק מהמשפט הראשון ניתן לראות שמדובר במגיבה שפותחת תזאורוס בשביל לכתוב שורת סטאטוס בפייסבוק ומסוגלת אך ורק לתקוף אד-הומינם בלי להתייחס למילה מהכתוב.

  7. כסטודנט בבינתחומי אני יכול להגיד לך שהתעסקת עם הגוף הכי מסוכן וחזק בארץ, מאיתנו יצאו כל עורכי הדין, פוליטיקאים ומשפיעי דעת קהל. חבל אבל באמת חבל שהתעסקת איתנו ועם הנשים הכנועות, המחופצנות והטיפשות שלנו. זה שלא בחרנו בך כאובייקט שמטרתו לא לאכול ולרקד בפנינו בהפסקות, היה צריך להיות מספיק על מנת שמוחך הנקבי והלא מפותח יבין שאת לא רצויה בקבוצתנו, שהיא מעין אגודת סתרים פוסט-מודרנית, הבונים החופשיים של ימינו נגיד, מסוקסים, בעלי קוביות בבטן ואבא עשיר. בואי נאמר שבמאמר זה הרסת כל סיכוי שלך להסתנן לאחד ממוקדי הכח של ישראל בעתיד, אנחנו נזכור את שמך לדיראון עולם וננקום בך על כך שניסית להטיל בנו דופי. נרדוף גם את צאצאייך, אם תצליחי להזדווג ולהתעבר בטעות עם אדם שיכור ורפה שכל. לא מפני שאינך צודקת, אנחנו אכן מושחתים ומתנשאים, אלא מפני שאנחנו טובים ממך, שמחים וחטובים יותר, אם תרצי הגזע העליון של הסטודנט הישראלי כפי שמשתקף מתחילת המאה ה21. החופשה באילת היא אירוע מקודש בעיננו, באירוע זה אנחנו פוצחים בטקס חיזור המוני שבו נרקמות מערכות היחסים העתידיות של כוח ותשוקה שישפיעו על ההיסטוריה של מדינת ישראל וההמזרח התיכון כולו. הסכמי ממון עתידיים נכתבים כבר ועסקים חדשים יפתחו להםבעקבותיו. שריר לשריר, איבר לאיבר, שיער לשיער, זקפה לפות אנחנו מקיימים סחר חופשי של הון ומיצי גוף. ואת ושכמותייך אינן רצויות בו! האבולוציה הכריעה שאת לא חלק מאיתנו, הורייך הנכשלים לא יכלו להכניס אותך ואת מאגר הגנים שלהם אל תוך שערנו. צפי בנו רוקדים ללא ציפרלקס באור השמש, מטיחים את גופנו אחד בשנייה ואכלי את נשמתך האכולה מקנאה. ידע וכוח נפגשים!

  8. המאמר מצויין. ניתוח הקליפ הדוחה, הבהמי והירוד של "המרכז" מדויק וחשוב: הסרטון, כמו גם התגובות אליו פה, מעידות היטב על רמת המוסד וה"לומדים/ות" בו.
    אז ככה. ראשית, קשה לאפיין מה בולט יותר בקליפ: הסקסיזם של ההפקה, הבהמיות של ה"מסיבה" [שנראית כמו סיוט אילתי טיפוסי] או הטפשות הכוללת, המאורגנת שאפשרה את התופעה בשלמותה. זה בעיקר מביך מאוד לצפייה, "יריה" של המוסד ברגלו-שלו. הנה הוכחה שכל מה ש"חשבנו" על האספסוף הנובו-רישי והעילג נכון: הם באמת טפשים, נטולי שמץ מודעות עצמית, כבוד לעצמם ולזולתם, או עתיד. הכל שם רקוב: החל מארגון המסיבה (ב"הארץ" דווח על ספסרות בכרטיסי עמידה לתור – הנה מוח כלכלי מבריק המתאים לישראל ככפפה. בעתיד כולנו נעמוד בגללם בתורים, ועוד נשלם על הזכות הזאת, כך הם למדו ויישמו); המסיבה עצמה – חיקוי עלוב ועצוב של מסיבות דומות ב"אמריקה"; הסרטון הירוד במיוחד (אני משוכנע שעסקני "קדימה" המנהלים את המוסד לא היו בוחרים בו כסרטון הבחירות שלהם); טפשותם של המצלמים והמצולמים; ומי שצפה ואישר את הזוהמה הזאת.

    הבעיות של "המרכז" רבות וידועות; עצם קיומו של מוסד פסאודו-אקדמי, מופרט, שמרני וזחוח בישראל של קריסת החברה; העובדה שחלקם של הבבונים האלה ינסה בעתיד להשיג עמדות מפתח בישראל; הזחיחות-שאינה-במקומה של הנובורישים המרוצים מעצמם; הנטוורקינג המעופש שמתקיים שם בין ינוקות ההון-שלטון; בקיצור, אם מפלגת "קדימה" היא הליכוד של האשכנזים, ה"מרכז" הוא הליכוד של העולם האקדמי. הוא מאפיין/מאיין את ישראל הנוכחית לא פחות ממכללת אריאל, ובוודאי אינו מרשים-יותר מבחינה אקדמית או אחרת.

    באה מאיה והראתה לנו שרמתם הירודה של התלמידים/ות בו [כפי שעולה, כאמור, הן מהחומרים המצולמים והן מההחלטה לשדרם] כרוכה גם בסקסיזם בוטה, זחוח ונטול תודעה לא פחות. האם משהו מאתנו היה רוצה להעסיק מי מהמעורבים במוסד (כמשפטנית או הפוליטיקאי ,שלו/ה)? מובן שלא. והם/ן גם יודעים זאת. מהתגובות בבלוג רואים שהכותבים נטולים שמץ הבנה של הבעיתיות הכרוכה במוסד, בקליפ או בסקסיזם. והזחיחות מתחלפת, באחותה הנוירוטית-לא-פחות: אגרסביות של רגשי נחיתות. רגשי נחיתות מוצדקים.

    ראו למשל את תגובתו של מ': ההשוואה לשכר-הלימוד בארה"ב הזויה (אגב, מרוויחים שם יותר. והאקדמיה המופרטת בארה"ב וודאי שאינה מודל לחיקוי); הכותב מציין שהאגודה הפגינה "נגד חוק טל ועניינים נוספים:. ממש המצע של "קדימה": משהו על חוק טל ו"עניינים נוספים" (אני מקווה שהוא לא משפטן, כדאי לו להכיר כמה עניינים נוספים כאלה, או לפתוח עיתון). ועניין ימי העיון ש*כן* נערכים במוסד (אפילו הזמין את "שלי"-עוד-מאותו דבר!) — מבהיר עד כמה המגיב נטול מחשבה עצמאית, הבנה של גבולות השיח, חשיבה וחשיבה ביקורתית. אלה זרים למגיב כמרחק התבונה משאול מופז.

    בקיצור, חבל להשחית מילים. מי מהם/ן שאינו רואה סקסיזם בקליפ, או פסול בסקסיזם ראוי למוסד ומייצגו נאמנה. כדאי לציין שבעיות דומות קיימות כיום גם במוסדות אחרים: אך אלה זחוחים פחות, וולגרים פחות וכנראה גם משפיעים פחות. אכן, הסכנה האמיתית היא סוציולוגית בעקרה: הערסים של מכללת אריאל יתגלגלו לשירות קבע ולשורות המפלגות הפשיסטיות; מגיבי הפוסט, וחלק מהסטודנטים האחרים ב"בינתחומי" (בין תחום ההון לשלטון?) יתגלגלו ל"קדימה" ואחיותיה.

    בקיצור, מגבים יקרים: אתם מזכירים לי את הירשזון. כן, חבר של נשיאה המרשים של הקייטנה שלכם. שר האוצר לשעבר שנתפס חוזר מ"מצעד החיים" עם מזוודה עמוסת דולרים פליליים, ונכלא. ואת בנו. עשו לנו טובה, המשיכו "ללמוד" בגטו האנטי-אקדמי שלכם, התרכזו בו – והמשיכו לאפשר לאקדמיה ולבלוגוספריה לפתח את המחשבה הביקורתית, שהיא הסיכוי היחידי של ישראל.

  9. אני לא שייך לשום מוסד. אבל ראיתי את הסרטון המלא. ולעניות דעתי אין בו שום דבר שחריג יחסית לנורמות כלליות של החברה הישראלית דהיום. זה לא קשור לדעתי לקבוצה אליטיסטית. זה מין שיקוף של הטעם של החברה שלנו ושל התרבות הפופולרית הנמוכה. זה רק במקרה קשור כאן לבינתחומי. אבל בעצם זאת תופעה מאוד רבתחומית. כל ההתבהמות האמריקאית וחוסר הטעם. אני גם לא חושב שזאת הטרדה מינית או החפצה יותר ממה שקורה כל הזמן בכל כלי התקשורת וברוב דפי האינטרנט. התאכזבתי, כי ציפיתי לראות דברים יותר קשים מבחינה בהמית. אבל זה די בינוני ובסך הכל משקף את הקונצנזוס המיני-תקשורתי-חברתי כמו שהוא בדרך כלל. בסך הכל עוד ראי קטן של החברה העכשווית.

  10. והנה עוד משהו קטן שגרם לי לחשוב על הפוסט שלך (מאיה). בתור גבר, אני חושב שהתפיסה של הבחורות בסרטון כקורבנות היא לא נכונה. אני יכול להבין למה את, ככותבת מבינה את זה כפגיעה במגדר. אבל, אם אני ניגש לסרטון הזה מהזווית שלי, אני דווקא מרגיש שהנשים משתמשות במיניות שלהן כדי להפגין כוח. אולי זאת הפגנה גסה ולא הולמת (שלא לדבר על העוני האינטלקטואלי של ההצגה)… אבל אני מוכרח להעיר שבתור גבר, אני דווקא מפרש את זה כסוג של כוחנות מינית… מין שימוש כוחני במיניות נשית על הגברים שמסתכלים (פוסטפמיניזם?). שימי לב שמשום מה כל הבנות בסרטון הן במידות של דוגמניות. למה אין אף אחת שמנה, מבוגרת או סתם ממוצעת? זה כאילו שאספו ביחד כמה כלי נשק שגורמים חולשה לגברים. וגם הצורה שבה הבחורות האלה מתנהגות מול המצלמה מחזקת את הרושם שהן נהנות מתשומת הלב שהיא הרבה כוח, כלומר, ההפך מעמדת נחיתות או מהפיכה לקורבנות של גברים… אין ספק שהאנרגיה או הכוח של ההשפעה המינית נשארים בתוקף גם אחרי הצילומים. אבל למה רק לפרש את כל זה כפגיעה בנשים (או עידוד של הטרדה מינית בעתיד)? איך אי אפשר לראות שלנשים מהסוג הזה (לפחות) יש את חצי המלאה. ומעבר לזה – משחקי הכוח לפעמים נוטים דווקא לטובת "המין המוחלש". ולפעמים נשים נהנות מההתבהמות וגם משיגות ממנה יתרונות מסויימים (זה שהן יכולות גם לסבול מתופעות מיניות מסויימות, זה נכון, אבל זה לא כל הסיפור. וכאן דווקא נראה שזה לא בהכרח נכון).

  11. אני רוצה להתייחס להתנשאות התמוהה העולה מבין שורותיהם של המגיבים כתלמידי הבינתחומי.
    הגישה לפיה קל לשנוא את הלומדים בבינתחומי כיוון שהם ילדים עשירים, וכי הם עתידים לתפוס את המשרות הבכירות במשק, היא גם זילות של השורה התחתונה וגם לא נכונה.
    קודם כל נתון סטטיסטי- הפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית מדורגת מקום ראשון בארץ, ומקום 56 בעולם למיטב זכרוני, ואחריה הפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל אביב, שמדורגת בדירוג בין לאומי במקום 67. המכללה הבינתחומית כלל אינה מדורגת. כך שזו טעות לומר שהלימודים שם הם ברמה זהה, מה גם שכשדרישות הקבלה נמוכות בהרבה, ישנה כמעט וודאות שהתלמידים ברמה נמוכה יותר, וכך גם השיעורים בתואר. אחרת רבים מהתלמידים לא היו מסיימים אותו, ואולי אני טועה אבל לא נראה לי שמוסד שגובה עשרות אלפי שקלים לתואר, מרשה לעצמו בכזאת קלות לנפות כל כך הרבה תלמידים.

    ועוד נקודה למחשבה- תנאי הקבלה לאוניברסיטאות (לפחות לפקולטאות למשפטים) הם גבוהים במידה כזאת שכמעט כל תלמיד שמתקבל לאוניברסיטה יכול היה להתקבל לבינתחומי על מלגה של לפחות 50%, אם לא 75%. לכן אולי יש מקום לבחון את הביקורת של המוסדות האקדמיים על הבינתחומי לא מזווית של "הם מקנאים בי כי אין להם כסף להרשם לבינתחומי", אלא תוך ידיעה שכל אחד מאיתנו, אילו רצה, היה לומד בבינתחומי בקלות ובלי שום מגבלה כלכלית.

    הסרטון שהועלה הוא כמובן סקסיסטי ודבילי, מביך אפילו עבור ילדים בני 18 בשנה הראשונה לקולג'. ולא, אני לא אומרת שבקולג' זה בסדר, אבל מילדים בגיל 18 אפשר לצפות לרמה נמוכה יותר מאנשים בני 25 לכל הפחות. וזה כן אומר דרשני על המוסד, תלמידיו ואגודת הסטודנטים שלו. למוסד אקדמי צריכה להיות יושרה וכבוד עצמי, וסרט כזה שיוצא באופן מאורגן ומתקציב המכללה אינו עושה לה שירות טוב. אגב כך, אומר לבחור שהגדיר עצמו "סטודנט בבינתחומי"- יש לציין שתלמידי הבינתחומי אינם יפים יותר מתלמידי המוסדות האקדמיים השונים, אלא שרק בבינתחומי עורכים סרט בן 7 דקות על הציצים המקפצים של תלמידותיו השיכורות.

  12. לכבוד ההמשכיות של התגובות לפוסט הזה, אני רק רוצה להוסיף, בתור סטודנט לשעבר מאוניברסיטה לא בינתחומית… שהסרטון וכל מה שמוצג בו משקף בצורה טובה את הסגנון של החברה הישראלית בכלל. ולייחס את מה שרואים רק לבינתחומי או לאוליגרכיה, זאת צביעות או פשוט חוסר הכרות עם הקבוצה הגדולה (החברה הישראלית, או הקונצנזוס שמשתקף בשטח ובתקשורת).

    הרמה של המסיבה לא שונה מהרמה של מסיבות מקבילות במוסדות אקדמיים אחרים (מכללות ואוניברסיטאות ומשלחות לפולין)… כי זה ברור שהיום אלה רק מוסדות של הכשרה מקצועית או אינטרס כלכלי טהור, ללא קשר להשכלה או להתנהגות יותר תרבותית מהממוצע בארץ.
    אם היו נותנים לכל הארץ להשתתף במסיבה הזאת בחינם, כמעט כולם וכולן היו עומדים ועומדות בתור ועושים בדיוק את מה שרואים בסרטון (בלי ביקורת שתישאר במסך).
    מעבר לזה, אני מוכרח להעיר שהסרטון עצמו הרבה פחות גרוע מהצורה שבה הפוסט מציג אותו (עם ההקפאה של ה"מעשה המגונה" שבקושי מרגישים אותו בהקשר המלא). זאת מגמתיות שלא תורמת להבנה של הנושא… לא צריך להפוך את זה למלחמת מעמדות… וגם לא להגזים מבחינת הפורנוגרפיה של הסרטון (לטעמי הכתיבה בפוסט הופכת את החומר להרבה יותר בוטה מבסרטון, ולו רק בגלל ההבדל שבין סרט דינמי לטקסט).

    אני לא יודע איפה כל הפמיניסטיות חיות, אבל המינון האמיתי של הפורנוגרפיה בסרט כזה זהה למינון שרואים בהרבה אמצעי תקשורת וסרטים. ושלא לדבר על פורנו ממש שהוא חלק מהרקע של הדור שלנו. זה נורמטיבי יחסית לחברה שלנו, בטח שיחסית לסטודנטים וצעירים.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s